Historia OLFA - manga


 

Obecnie na całym świecie używamy wielu noży z łamanym ostrzem,

ale jak zostały one wynalezione i spopularyzowane?

To właśnie firma OLFA jest producentem, który wynalazł pierwszy na świecie nóż segmentowy.

Poniżej historia inspiracji i powstania narzędzi OLFA w formie japońskiego komiksu manga.

 

 

 

 


 

 

W latach trzydziestych Yoshio wychowywał się w rodzinie,

która zajmowała się cięciem papieru i już jako dziecko był bardzo zręczny.

 

 

 

 


 

 

Pod koniec lat czterdziestych, a następnie w latach pięćdziesiątych,

w chaosie powojennej Japonii, Yoshio robił karierę w kilku firmach

a potem rozpoczął pracę w drukarni.

 

 

 

 

 

 

Yoshio prawie zawsze szukał bardziej ekonomicznych

i użytecznych rozwiązań dla noży, które ułatwiłyby jego pracę.

 

 

 

 

 

 

 

„Japońskie noże bardzo łatwo się tępią”

„Utylizacja żyletek też nie jest opłacalna"

- zamartwiał się Yoshio.

 

 

 

 

 

 

„Bracie, czy znasz jakiś nóż, który dłużej pozostaje ostry?"

- mniej więcej w tym samym czasie jego młodszy brat Saburo, który

pracował dla innej drukarni, przyszedł do niego z tym samym problemem.

 

 

 

 

 

 

Yoshio pomyslał o żołnierzach na froncie: „Używali krawędzi potłuczonego

szkła do naprawy butów”. Szkło i tabliczka czekolady dały mu wskazówkę.

 

 

 

 

 

 

 

„Co myślisz o ostrzu, które można odłamać jak tabliczkę czekolady?”

„Ach, myślę, że to dobry pomysł!” - Yoshio przedstawił swoje pomysły Saburo.

 

 

 

 

 

 

„Zastanawiam się, jaki rozmiar, kąt i głębokość segmentu byłyby najlepsze”.

„Rękojeść byłaby bardziej kompaktowa i bezpieczniejsza

z blokadą suwaka niż noże składane”.

Yoshio zaczął pracować nad prototypem - dniami i nocami

wypróbowywał wiele pomysłów.

 

 

 

 

 

W 1956 roku w końcu wymyślił pierwsze na świecie

odłamywane ostrze noża.

 

 

 

 

 

Yoshio: „Czy byliby Państwo zainteresowani kupnem tego pomysłu?”

Korporacja A: „Do czego można go użyć? Żyletki się u nas sprawdzają”

Korporacja B: „Tego rodzaju produkt się nie sprzeda”.

Yoshio zaprezentował swój innowacyjny pomysł wielu firmom,

ale żadna z nich nie była nim zainteresowana.

 

 

 

 

Yoshio: „Reakcje na produkt nie są dobre, 

wygląda na to, że nie możemy sprzedać patentu”.

„Więc dlaczego nie produkujemy i nie sprzedajemy go dla siebie?”

Razem z bratem zgłosili wzory użytkowe i jednocześnie założyli firmę Okada Shokai.

 

 

 

 

 

 

Yoshio: „Chciałbym, żebyś wyprodukował 3000 sztuk tego noża”.

Kierownik fabryki: „Jesteś pewien? Czy taka ilość naprawdę się sprzeda?”

Yosho zlecił produkcję pierwszych noży lokalnej fabryce.

 

 

 

 

 

 

Kiedy Yoshio i Saburo otrzymali gotowe produkty, różniły się jakością i rozmiarem.

Bracia: „Te nożyki nie działają, będziemy musieli dostosować je

jeden po drugim. W przeciwnym razie nie możemy ich sprzedać takimi, jakie są”.

 

 

 

 

 

 

 

 

Z czasem poprawili jakość produktów i rozpoczęli sprzedaż.

 

 

 

 

 

 

 

„Możesz użyć nowej krawędzi ostrza jednym pstryknięciem!

Jest to bardzo wygodne." „Ostrość jest fantastyczna”.

W końcu ich produkty zyskały dobrą reputację, a wraz z poprawą konstrukcji

i jakości noże zaczęły być sprzedawane w sklepach.

 

 

 

 

 

 

Z czasem bracia zaczęli mieć pewne trudności z funduszami

i poprosili o pomoc dla firmy.

 

 

 

 

 

 

Yoshio: „Powinniśmy robić interesy sami jako Okada Kogyo”.

W 1967 roku, mimo dobrych wyników sprzedaży,

ze względu na różnice w polityce zarządzania,

bracia Okada rozwiązali firmę, z którą współpracowali przez lata

i sami założyli Okada Kogyo.

 

 

 

 

 

 

Yoshio: „W niedalekiej przyszłości branding będzie ważny.

Naszym produktom powinniśmy nadać markę”.

„Co powiesz na OLHA ( w języku japońskim dźwięk „odłamywanego ostrza”) ?”

 

 

 

 

 

Yoshio: „Są kraje, w których nie wymawia się „H”,

więc powinniśmy zamiast tego użyć F i nazywać się OLFA”

Również naszym firmowym kolorem powinien być żółty, jak jajko,

który będzie się wszędzie wyróżniał.

 

 

 

 

 

„O rany, amerykańska firma produkująca sprzęt

będzie produkować nóż dokładnie taki jak nasz”.

W 1971 roku w Osace została zbudowana siedziba OLFA,

a sprzedaż rosła zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym.

 

 

 

 

 

 

„Mamy patent na nóż tylko na rynek krajowy, co powinniśmy zrobić?”

Yoshio: „Amerykańska firma sprzedaje nóż, ponieważ jest pewny popyt.

Powinniśmy potraktować to jako szansę”.

 

 

 

 

 

 

W kolejnych latach wyjątkowy rozwój produktu i mocna reklama sprawiły,

że OLFA stała się jednym z najlepszych producentów noży.

Dziś eksportują swoje produkty do ponad 100 krajów na całym świecie.

 

 

 

 

 

 

W 1979 roku zaprezentowano nóż krążkowy, który później

wywarł ogromny wpływ na sposób cięcia tkaniny odzieżowej.

W 1984 roku zmieniono nazwę firmy na OLFA.

Obecnie sprzedawane jest ponad 100 produktów, a ich rozmiar ostrzy

i kąt nachylenia segmentów stały się światowymi standardami.