Obecnie na całym świecie używamy wielu noży z łamanym ostrzem,
ale jak zostały one wynalezione i spopularyzowane?
To właśnie firma OLFA jest producentem, który wynalazł pierwszy na świecie nóż segmentowy.
Poniżej historia inspiracji i powstania narzędzi OLFA w formie japońskiego komiksu manga.
W latach trzydziestych Yoshio wychowywał się w rodzinie,
która zajmowała się cięciem papieru i już jako dziecko był bardzo zręczny.
Pod koniec lat czterdziestych, a następnie w latach pięćdziesiątych,
w chaosie powojennej Japonii, Yoshio robił karierę w kilku firmach
a potem rozpoczął pracę w drukarni.
Yoshio prawie zawsze szukał bardziej ekonomicznych
i użytecznych rozwiązań dla noży, które ułatwiłyby jego pracę.
„Japońskie noże bardzo łatwo się tępią”
„Utylizacja żyletek też nie jest opłacalna"
- zamartwiał się Yoshio.
„Bracie, czy znasz jakiś nóż, który dłużej pozostaje ostry?"
- mniej więcej w tym samym czasie jego młodszy brat Saburo, który
pracował dla innej drukarni, przyszedł do niego z tym samym problemem.
Yoshio pomyslał o żołnierzach na froncie: „Używali krawędzi potłuczonego
szkła do naprawy butów”. Szkło i tabliczka czekolady dały mu wskazówkę.
„Co myślisz o ostrzu, które można odłamać jak tabliczkę czekolady?”
„Ach, myślę, że to dobry pomysł!” - Yoshio przedstawił swoje pomysły Saburo.
„Zastanawiam się, jaki rozmiar, kąt i głębokość segmentu byłyby najlepsze”.
„Rękojeść byłaby bardziej kompaktowa i bezpieczniejsza
z blokadą suwaka niż noże składane”.
Yoshio zaczął pracować nad prototypem - dniami i nocami
wypróbowywał wiele pomysłów.
W 1956 roku w końcu wymyślił pierwsze na świecie
odłamywane ostrze noża.
Yoshio: „Czy byliby Państwo zainteresowani kupnem tego pomysłu?”
Korporacja A: „Do czego można go użyć? Żyletki się u nas sprawdzają”
Korporacja B: „Tego rodzaju produkt się nie sprzeda”.
Yoshio zaprezentował swój innowacyjny pomysł wielu firmom,
ale żadna z nich nie była nim zainteresowana.
Yoshio: „Reakcje na produkt nie są dobre,
wygląda na to, że nie możemy sprzedać patentu”.
„Więc dlaczego nie produkujemy i nie sprzedajemy go dla siebie?”
Razem z bratem zgłosili wzory użytkowe i jednocześnie założyli firmę Okada Shokai.
Yoshio: „Chciałbym, żebyś wyprodukował 3000 sztuk tego noża”.
Kierownik fabryki: „Jesteś pewien? Czy taka ilość naprawdę się sprzeda?”
Yosho zlecił produkcję pierwszych noży lokalnej fabryce.
Kiedy Yoshio i Saburo otrzymali gotowe produkty, różniły się jakością i rozmiarem.
Bracia: „Te nożyki nie działają, będziemy musieli dostosować je
jeden po drugim. W przeciwnym razie nie możemy ich sprzedać takimi, jakie są”.
Z czasem poprawili jakość produktów i rozpoczęli sprzedaż.
„Możesz użyć nowej krawędzi ostrza jednym pstryknięciem!
Jest to bardzo wygodne." „Ostrość jest fantastyczna”.
W końcu ich produkty zyskały dobrą reputację, a wraz z poprawą konstrukcji
i jakości noże zaczęły być sprzedawane w sklepach.
Z czasem bracia zaczęli mieć pewne trudności z funduszami
i poprosili o pomoc dla firmy.
Yoshio: „Powinniśmy robić interesy sami jako Okada Kogyo”.
W 1967 roku, mimo dobrych wyników sprzedaży,
ze względu na różnice w polityce zarządzania,
bracia Okada rozwiązali firmę, z którą współpracowali przez lata
i sami założyli Okada Kogyo.
Yoshio: „W niedalekiej przyszłości branding będzie ważny.
Naszym produktom powinniśmy nadać markę”.
„Co powiesz na OLHA ( w języku japońskim dźwięk „odłamywanego ostrza”) ?”
Yoshio: „Są kraje, w których nie wymawia się „H”,
więc powinniśmy zamiast tego użyć F i nazywać się OLFA”
Również naszym firmowym kolorem powinien być żółty, jak jajko,
który będzie się wszędzie wyróżniał.
„O rany, amerykańska firma produkująca sprzęt
będzie produkować nóż dokładnie taki jak nasz”.
W 1971 roku w Osace została zbudowana siedziba OLFA,
a sprzedaż rosła zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym.
„Mamy patent na nóż tylko na rynek krajowy, co powinniśmy zrobić?”
Yoshio: „Amerykańska firma sprzedaje nóż, ponieważ jest pewny popyt.
Powinniśmy potraktować to jako szansę”.
W kolejnych latach wyjątkowy rozwój produktu i mocna reklama sprawiły,
że OLFA stała się jednym z najlepszych producentów noży.
Dziś eksportują swoje produkty do ponad 100 krajów na całym świecie.
W 1979 roku zaprezentowano nóż krążkowy, który później
wywarł ogromny wpływ na sposób cięcia tkaniny odzieżowej.
W 1984 roku zmieniono nazwę firmy na OLFA.
Obecnie sprzedawane jest ponad 100 produktów, a ich rozmiar ostrzy
i kąt nachylenia segmentów stały się światowymi standardami.